fredag 29. januar 2016

VIDEO: Vanntest av ulike typer fleece

I dette innlegget skal jeg vise en video hvor jeg har testet ulike typer fleece som brukes som bunnlag i tøybind, for å se hvor vanntette de er. Trykk på Les mer for å se videoen og en ekstra bonus video også!


Jeg har tøybind med mange ulike tekstiler som bunnlag. De fleste av dem har ulike typer fleece, og en del av disse typene fleece skal visstnok være ganske så vanntette. Jeg bestemte meg for å teste fire tøybind med ulike typer fleece. Jeg brukte vann til å dryppe på baksiden av tøybindet, for å se om vannet gikk gjennom fleecestoffet. Hvis vannet ble sittende oppå fleecestoffet, betyr det at fleecestoffet er mer vanntett enn hvis vannet gikk rett gjennom.

Etter å ha gjort vanntesten, sendte jeg mail til selgerene av de ulike tøybindene som jeg brukte til vanntesten, for å spørre om fleecen de bruker er mer vannresistent på en side enn den andre. Det viser seg at anti pill fleecen blir mer absorbent etter en del vask, ifølge selgeren som bruker det på sine tøybind, så jeg håper derfor å få gjort en ny vanntest etter å ha vasket det tøybindet et par ganger til. Windpro fleecen og windbloc fleecen er like vannresistente på begge sider, ifølge selgerene av tøybindene jeg har med disse Jeg har dessverre ikke fått noen tilbakemelding fra selgeren av tøybindet jeg har testet med micro fleece.
Se videoen som viser de fire ulike typene fleece under, eller se den på YouTube her


Jeg filmet også enda en video, for å vise et annet bunnlag som jeg har på tøybind i samlingen min. Dette tøybindet har "gjemt PUL", som er vanntett. Derfor er det ikke noe vanntett fleece på dette tøybindet, kun flannell. Se videoen under eller på YouTube her


Basert på resultatene av vanntesten gjort i videoene, så rangerer jeg de ulike typene fleece+flannell slik, fra mest vanntett til minst vanntett:
1. Windpro fleece
2. Polartec Windbloc fleece
3. Micro fleece og Anti Pill fleece (disse to var det ikke mye forskjell på, så jeg rangerer dem likt.
4. Flannell


Testen viste at det som sies om at Windpro er den beste typen fleece til bunnlag, virkelig stemmer. Er du bekymret for å lekke gjennom tøybind, så er derfor Windpro et godt bunnlag å velge, dersom du ikke vil ha PUL.


Ha en fin dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vær oppmerksom på at alle kommentarer modereres, og at det derfor kan ta tid fra du skriver kommentaren din til den publiseres på innlegget.

Jeg setter pris kommentarer som er hyggelige, konstruktive eller som inneholder rimelige spørsmål.

Kommentarer som er hatefulle eller på annen måte unødvendige eller støtende vil bli slettet.